NAMA
CALON :
NOMBOR KAD
PENGENALAN :
ANGKA
GILIRAN :
NAMA DAN
ALAMAT SEKOLAH :
TAJUK KERJA
KURSUS :
elemen
|
markah
|
Elemen
1mengumpulfaktasejarah
|
|
Elemen 2 merekodfaktasejarah
|
|
Elemen 3 penerapanunsurpatriotisme
|
|
Jumlahmarkah
|
|
Kod
|
|
Tahappencapaian
|
|
|
1.
PUAN CHE HATIKAHGURU SEJARAH TINGKATAN 2
|
1.
LAMAN WEB RASMI SMKSI http://www.abulwan.net/saujana/
SENARAI NAMA GURU
SESI PAGI
BIL
|
NAMA
|
OPSYEN
|
1
|
PN.HAJJAH ZAITON BT ISMAIL
|
|
2
|
EN SHAMSUDDIN BIN JUSOH
|
PERDAGANGAN/ P. AKAUN
|
3
|
EN.MOHAMAD DAUD BIN ADAN
|
PERDAGANGAN
|
4
|
PN.ZAMNAH BT JIMAN
|
MATEMATIK/BIOLOGI
|
5
|
PN.WAN MAZIAH BT WAN ABDULLAH
|
MATEMATIK
|
6
|
PN.KAMSIAH BT ABDUL KARIM
|
LUKISAN KEJURUTERAAN
|
7
|
PN.WAN HAMDANI BT W. MAHYUDDIN
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
8
|
PN.ROSNEE BT ABD.RAHMAN
|
SEJARAH
|
9
|
EN.AHMAD AZAHAR BIN ABD.RASHID
|
B.MELAYU/SEJARAH
|
10
|
PN.AMIMAH BT BAHARUDIN
|
B. MELAYU/SEJARAH
|
11
|
PN.AMINAH BT WAHID
|
EKONOMI
|
12
|
PN.ANDRILAWATI KAMARI BAHAROM
|
PENDIDIKAN SENI VISUAL
|
13
|
PN.APIZAL BINTI M.TAIB
|
PENDIDIKAN SENI VISUAL
|
14
|
PN.ASIAH BT RAMLI
|
PRINSIP AKAUN
|
15
|
PN.AYU AIMA BT YUSUF
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
16
|
PN.AZIZAH BT KASSIM
|
FIZIK
|
17
|
PN.CHE SEPIAH BT CHE HUSSIN
|
SAINS / KIMIA
|
18
|
PN.DALJIT KAUR A/P WARIAM SINGH
|
GEOGRAFI
|
19
|
PN.EMILIA BT AHMAD SHAH
|
TESL
|
20
|
EN.GERALD AUGUSTIN ANTHONY
|
KAUNSELING
|
21
|
PN.GURDIP KAUR A/P GURMUKH S
|
TESL
|
22
|
PN.HAMIDAH BT MAIDIN
|
TESL
|
23
|
PN.HAMIDAH BT SUTAJI
|
KIMIA
|
24
|
PN.HAMIJA BT AB.RAHMAN
|
KEMAHIRAN HIDUP
|
25
|
PN.HANIZAH BT HARUN
|
MATEMATIK
|
26
|
PN.HISEAH @ HASIAH BT ABD.RAHMAN
|
BAHASA MELAYU
|
27
|
PN.JOSEPHINE A/P ANTHONY SAMY
|
TESL
|
28
|
EN.KHAIRUDDIN BIN ABU SHA
|
TESL
|
29
|
PN. LEONG MO CHING
|
SEJARAH / MORAL / SIVIK
|
30
|
PN.LOW AH YOKE
|
TESL
|
31
|
PN.MAIMON BINTI EMBONG
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
32
|
PN.MARHAMAH BT HUSSIN
|
FIZIK
|
33
|
PN.MARIAM BT JAMI’AN
|
PENDIDIKAN JASMANI
|
34
|
PN.MARIATI BT MAHBOB
|
SEJARAH
|
35
|
PN.MARINI BT ISMAIL
|
SAINS KOMPUTER
|
36
|
PN.MAZIHAN BT HUSSIN
|
PERAKAUNAN
|
37
|
PN.MAZLINA BT SAHIMAN
|
BAHASA MELAYU
|
38
|
PN.MAZURA BT ABDUL MAJID
|
TESL
|
39
|
EN.MOHD FITRI BIN OMAR @ ISMAIL
|
ERT
|
40
|
EN. MOHD HANAFI BIN MOHD YASIN
|
SAINS SUKAN
|
41
|
EN.MOHD NADZRI BIN KASSIM
|
BAHASA MELAYU
|
42
|
EN.MOHD TARMIZI BIN CHE HASSAN
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
43
|
PN.NAHLIA BT MD.SALLEH
|
TESL
|
44
|
PN.NOOR AISHA PACKEER MOHAMED
|
KIMIA / MATEMATIK
|
45
|
PN.NOOR AZURA BT MOHD NORDIN
|
BAHASA INGGERIS
|
46
|
PN.NOOR AZWITA BT USMAN
|
MATEMATIK
|
47
|
PN.NOOR LIZA BT ABDULLAH
|
BIOLOGI
|
48
|
PN.NOORLIZA BT ABD.KARIM
|
PRINSIP AKAUN
|
49
|
PN.NOORSIAH BT LOPE SHA’ARI
|
BIOLOGI
|
50
|
PN.NOR ALINA ONG @ ONG BEE
|
BAHASA INGGERIS
|
51
|
PN.NOR AZMIZA BT JAMIL
|
MATEMATIK /
|
52
|
PN.NOR MARINA BT MOHD ZAINEE
|
KIMIA / SAINS
|
53
|
PN NOR SURIA BT AHMAD
|
BAHASA MELAYU
|
54
|
PN.NORAIDAH BT ISMAIL
|
TESL
|
55
|
PN.NORAINI BT ABU BAKAR
|
TESL
|
56
|
EN.NORDIN BIN MOHD SOM
|
MATEMATIK
|
57
|
PN.NORHALIZA BT ALI AKHBAR
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
59
|
PN.NORIZA BT BAHAROM
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
60
|
PN.NORIZAN BT MD NOR
|
PJK
|
61
|
PN.NORLIA BT ABDULLAH
|
BAHASA MELAYU
|
62
|
PN.NORLINA BT KASNIN
|
EKONOMI
|
63
|
PN.PAUZIAH BT HASSAN
|
SAINS / BIOLOGI
|
64
|
PN.PEREMALATHA A/P GOVINDASAMY
|
TESL
|
65
|
PN.RAFIZAH BT RAHIM
|
SAINS
|
66
|
PN.RAHYU BT SAMINGON
|
BAHASA MELAYU
|
67
|
PN.ROHANA BT. PAADEK
|
KAUNSELING
|
68
|
PN.RODZIAH BT MANSOR
|
MATEMATIK
|
69
|
PN.ROHAYAH BT. MOHAMAD TAHIR
|
BAHASA MELAYU
|
70
|
PN.ROHAYATI BT MUSA
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
71
|
PN.ROSDINA BT IDRIS
|
ICT
|
72
|
PN.ROSLINA BT MUHAMAD
|
SEJARAH / B.MELAYU
|
73
|
PN.ROSLINA BT MOHD ALI @ JAAFAR
|
ERT
|
74
|
PN.ROSLIZA BT OTHMAN
|
BAHASA MELAYU
|
75
|
PN.ROSNAH BT MD SAAD
|
MATEMATIK
|
76
|
PN.RUZAIDA BT ROSLAN
|
BAHASA MELAYU
|
77
|
PN. ROZANA BT ROSEDI
|
LUKISAN KEJURUTERAAN
|
78
|
PN.SABARIAH BT ISMAIL
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
79
|
PN.SALINAH BT MD ALI
|
PERDAGANGAN
|
80
|
PN.SAMSIAH BT MAMAT
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
81
|
PN.SITI NOR HELMY BT SAPIE
|
PENDIDIKAN SENI VISUAL
|
82
|
PN.SITI NORIZA BT SAMEAN
|
EKONOMI
|
83
|
PN.SITI RAUDHAH BT M.YUSOP
|
KEMAHIRAN HIDUP
|
84
|
PN.SITI ZALEHAWATI BT MAT HASAN
|
BIOLOGI
|
85
|
CIK SITI ZURAIDAH BINTI ABDUL HAMID
|
SAINS
|
86
|
EN.SURENDRAN A/L KRISHNASAMY
|
TESL
|
87
|
PN.SURIANI BT YUSOFF
|
MATEMATIK
|
88
|
EN.SYED ZAINON B.SYED ABU HASSAN
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
89
|
EN.VARATHAN A/L PACHAIPPAN
|
SEJARAH
|
90
|
PN.WAHIDA BT ISMAIL
|
SAINS
|
91
|
PN.WAN HIDAYATI BT MOHD TAUFEK
|
TESL
|
92
|
PN.WATIRAH BT WAHAB
|
MATEMATIK
|
93
|
PN.ZAIHA BT ABD.AZIZ
|
BAHASA MELAYU
|
94
|
PN.ZAWIYAH BT MOHD ARSHAD
|
KEMAHIRAN HIDUP
|
Guru
SekolahSesiPetang
BIL
|
NAMA
|
OPSYEN
|
1
|
PN.AMRAH BT MOHD DAUD ( P.K.P)
|
PENDIDIKAN SENI VISUAL
|
2
|
PN.AIN ZUBAIDAH BT M.YUNAN
|
BIOLOGI / KIMIA
|
3
|
PN.AKMAL BT HAMZAH
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
4
|
PN.AZIZAH BT HAZIS
|
TESL
|
5
|
PN.CHE HATIKAH BT AWANG
|
SEJARAH
|
6
|
PN.FARIHAH BT NAWAM
|
KAUNSELING
|
7
|
PN.HANIFAH BT MOHD KHAILANI
|
SAINS
|
8
|
PN.HANIFFAH BT MOHD YUSOFF
|
KAUNSELING
|
9
|
PN.HURUL AIN BT ABDULLAH
|
TESL
|
10
|
EN.HUSAINI BIN HASSAN
|
PERAKAUNAN
|
11
|
PN.KAMARIAH BT MD.ALI
|
PENIDIKAN ISLAM
|
12
|
PN.KHAIRULNISA BT ABD.KADIR
|
TESL
|
13
|
PN.KHALASWARI A/P MURUGASON
|
SAINS
|
14
|
PN.KUNTHAVI A/P KRISHNAN
|
PERAKAUNAN
|
15
|
PN.LIDYANNA BT MOHD MUSA
|
KAUNSELING
|
16
|
PN.MAHERAN BT ISMAIL
|
SAINS
|
17
|
PN.MAIMUNAH BINTI MOHAMAD
|
KEMAHIRAN HIDUP
|
18
|
PN.MANJULA DEVI A/P MARIMUTHU
|
MATEMATIK
|
19
|
PN.MARDIAH BT ABDULLAH
|
BAHASA MELAYU
|
20
|
PN.MARIAH BT MAHAMUD
|
PENGU. PERNIAGAAN
|
21
|
PN.MISMA ANNITA BT MD DERIS
|
|
22
|
EN MOHD FARHA BIN ZAHARI
|
|
23
|
EN.MOHD HADI BIN HASHIM@ OTHMAN
|
SAINS
|
24
|
EN.MOHD SYAKIR JAMALUDIN
|
SIVIK / GEOGRAFI / PJK
|
25
|
PN.NIK ZAITON BINTI. NIK MOHAMAD
|
BAHASA MELAYU
|
26
|
PN.NORAINI BT AB RAHMAN
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
27
|
PN.NORHAIDAWATI BT MOHD NOOR
|
SAINS SUKAN
|
28
|
PN.NORIZAM BT ISMAIL
|
PENGAJIAN MELAYU
|
29
|
PN.NORLIZA BT ABD GHANI
|
MATEMATIK / SAINS
|
30
|
PN.NOR ZAKMAR BT NUR HALIM
|
EKONOMI
|
31
|
PN.NOOR HALIMATON BT NORDIN
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
32
|
PN.NUR HAFIZAH BT ARIFIN
|
SAINS / KIMIA
|
33
|
PN.NURUL HAFIZAH BT SULAIMAN
|
PERAKAUNAN
|
34
|
PN.NURUL WAHIDA BT MOHAMAD ZUBIR
|
KIMIA
|
35
|
PN.RAFIZA BT AKHESAH
|
SAINS PERTANIAN
|
36
|
PN.RAMADHIYAH BT ABD KARIM
|
PJK
|
37
|
PN.ROFIAH BT HAZAN
|
ERT
|
38
|
PN.ROHANI BT BAHARUDDIN
|
MATEMATIK / SAINS
|
39
|
PN.ROHAYATI BT KASIM
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
40
|
PN.ROSHAYATI BT MUHAMMAD KASSIM
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
41
|
PN.ROSMA ELINA HANI BT MAAROF
|
TESL / MUZIK
|
42
|
PN.ROZAINA BT BADARUDIN
|
TESL
|
43
|
PN.RUSNAH BT SULAIMAN
|
SEJARAH / EKONOMI
|
44
|
PN.RUZANA BT JAAFAR
|
BAHASA MELAYU
|
45
|
PN.SAFIRUL NEZA BT ABDUL KARIM
|
BAHASA INGGERIS
|
46
|
PN.SAIRUL MUZLIFAH BT MUSTAMI
|
SAINS / PENGAJIAN ISLAM
|
47
|
PN.SALMAH BT ISMAIL
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
48
|
PN.SARINA BT ABD.GHANI
|
PERAKAUNAN
|
49
|
PN.SAROJA DEVI A/P MENON
|
B. INGGERIS / GEOGRAFI
|
50
|
EN.SHAHRUDIN BIN LUBIS
|
PERDAGANGAN / P.AKAUN
|
51
|
EN.SHARIZAL BIN ABDULLAH
|
SAINS
|
52
|
PN.SITI MERIAM BT MINHAT
|
GEOGRAFI
|
53
|
PN.SURIANI BT MUSTAPHA
|
GEOGRAFI
|
54
|
PN.SYARINAZ BT RAHAMAT
|
B. MELAYU / GEOGRAFI
|
55
|
PN.WAN ARYATI BT WAN IBRAHIM
|
BIOLOGI
|
56
|
PN.WAN HASLIZA BT WAN HAMAD
|
BIOLOGI / MATEMATIK
|
57
|
PN.WAN MASITAH BT WAN AHMAD
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
58
|
PN.ZAILAH BT ABD.GHANI
|
BAHASA MELAYU / SASTERA
|
59
|
PN.ZAIMAH BT MOHAMAD
|
BAHASA MELAYU
|
60
|
PN ZALELA BT MUKAYAT
|
SAINS PERTANIAN
|
61
|
PN.ZURAINI BT AWANG SOH
|
BAHASA MELAYU
|
62
|
PN.ZURAINI BT MD SALLEH
|
UNDANG-UNDANG
|
MEREKOD FAKTA
SEJARAH
TAJUK
SEJARAH SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SAUJANA IMPIAN, KAJANG
Penghargaan.
Saya merakamkan setinggi-tinggi penghargaan
dan ucapan kepada:
a)
Pihak sekolah yang memberi pelbagai bantuan serta kebenaran untuk
menjalankan kajian sejarah ini terutama pengetua dan guru-guru.
b)
Puan Che Hatikah guru sejarah kelas saya yang telah banyak memberi
panduan,nasihat serta bimbingan semasa kajian dijalankan.
c)
Ibubapa yang tersayang telah
memberi banyak perhatian dan semangat kepada saya
bagi menyempurnakan kajian ini.
d)
Rakan-rakan kelas
saya yang telah memberi kerjasama serta sumbangan
semasa kajian dijalankan.
OBJEKTIF KAJIAN
Objektif utama kajian ini adalah untuk memenuhi keperluan
sukatan mata pelajaran sejarah tingkatan dua. Antara objektif kajian yang ingin
di capai ialah:
a) Mengenali
perkembangan sejarah SMK Saujana Impian
b) Menghargai
jasa guru-guru demi kejayaan anak didik.
c) Memupuk
rasa cinta dan bangga terhadap sekolah.
d) Menguasai
kemahiran mencari, mengumpul, merekod dan menganalisis maklumat.
|
Kaedah kajian yang saya gunakan
untuk menyiapkan kerja kursus ini. Saya telah
menggunakan beberapa kaedah untuk mendapat serta menganalisis maklumat, iaitu:
a)
Rujukan Buku-
saya merujuk kepada majalah sekolah dan buku-buku yang berkaitan untuk mengkaji
dan meneliti serta mencatatkan isu-isu dan gambar-gambar yang di perlukan.
b)
Kaedah perbincangan-
saya berbincang dengan guru sejarah dan kawan-kawan baik saya bagi menyiapkan kerja
kursus ini.
c)
Kaedah perpustakaan
dan internet- saya telah melayari beberapa laman web yang berkaitan dengan kerja
kursus ini.
d)
Kaedah Pemerhatian
–saya telah membuat pemerhatian di sekitar sekolah untuk mengenal pasti kemudahan
infrastruktur yang terdapat di sekolah ini
LAGU SEKOLAH
KAMI WARGA BERWAWASAN
SMK SAUJANA IMPIAN
BERSATU BERPADU MELAHIRKAN
INSAN
MATLAMAT KAMI JADI PEGANGAN
BERAKHLAK BERILMU
BERBAKTI
BERSAMA MENUJU ARAH GEMILANG
PERPADUAN MENCIPTA HARMONI
TERCIPTA IMPIAN CEMERLANG
PADA
AGAMA BANGSA DAN NEGARA
KAMI MENDUKUNG HASRAT YANG MULIA
SIAP SEDIA KAMI SETIA
MENJAMIN HIDUP BAHAGIA
KAMI BERJANJI MENJUNJUNG TINGGI
MATLAMAT
BANGSA TERSEMAT HARAPAN
BERKAT
DOA PADA MU ILAHI
UNTUK
SMK SAUJANA IMPIAN
CORETAN SEJARAH SEKOLAH SMK SAUJANA IMPIAN
Tersergam indah menggamit memori hidup dan perjalanan
sebuah institusi moden demi melahirkan warganegara yang berakhlak mulia,
berilmu dan berbakti. SMK Saujana Impian, Kajang nama diberi sinonim dengan
nama kawasan perumahan yang dibina oleh Syarikat Negara Properties Sdn. Bhd
iaitu Taman Saujana Impian.
Dibina di atas tapak yang berkeluasan
396,017 kaki persegi. Terletak di antara ratusan deretan rumah teres dua
tingkat di KM 22 , Jalan Cheras di satu persimpangan lebuh raya Cheras
Semenyih. Reka bentuknya menggarap gabungan reka bentuk moden dan tradisional
bagi menonjolkan ciri-ciri mesra murid.
Terdiri daripada empat blok bangunan tiga dan empat tingkat
yang mengelilingi sebuah dataran perhimpunan yang luas ( Dataran Gemilang ).
Blok utama di bahagian hadapan adalah blok pentadbiran yang dinamakan Blok Abu
Bakar terdapat pejabat pentadbiran, bilik guru, bilik kesihatan, bilik
peperiksaan, pusat sumber, bilik komputer dan makmal bahasa. Dua blok akademik
bersebelahan pula diberi nama Blok Zaaba dan blok Burhanuddin Helmi yang
terdapat 34 bilik darjah dan sebuah koperasi dan bilik kaunseling. Blok
berhadapan Blok Abu Bakar adalah blok Ibnu Sina yang menempatkan enam bilik
makmal sains, bilik pendidikan jasmani, bilik geografi/sejarah, SPBT, bilik
pendidikan seni dan bilik mesyuarat Saujana Harmoni.
Selain blok utama terdapat blok yang
berasingan dibina untuk memenuhi keperluan pelajar. Bahagian hadapan pintu
besar terdapatnya pondok jaga, rumah pam dan kantin sekolah. Bahagian
belakangnya terdapat Bengkel Kemahiran Hidup dan surau sekolah serta sebuah
rumah persalinan. Kemudahan sebuah padang permainan dan gelanggang bola
keranjang juga disediakan. Pembinaan infrastruktur sekolah memberikan suasana
yang kondusif kepada warga SMKSI untuk menimba ilmu. Tambahan pula ianya di
kelilingi dengan kehijauan lanskap telah menambahkan keceriaan sekolah yang
berkonsepkan mesra murid.
Detik permulaan 1 Disember 2001 merupakan
tarikh bersejarah lahirnya sebuah institusi pendidikan di daerah Hulu Langat,
Selangor. SMK Saujana Impian ini telah mula beroperasi dengan pelantikan
pengetuanya yang pertama iaitu Hajah Asma binti T.K. Ab. Rahman. Sekolah tidak
dapat beroperasi sepenuhnya di bangunan sendiri maka peringkat awalnya terpaksa
menumpang di SK Saujana Impian yang berada di hadapan dengan sekolah menengah.
Bermula dengan 7 buah kelas terdiri daripada 133 murid. 33 orang pihak
pengurusan, seorang kerani, seorang pekerja am dan 21 orang guru. Sekolah ini
beroperasi secara menumpang selama 6 bulan.
Alhamdulillah, setelah puas menunggu akhirnya, siap
juga dan pada 1 JUN 2002 , SMK Saujana Impian mula beroperasi sepenuhnya.
Bilangan pelajar bertambah iatu 370 orang apabila sebahagian murid tingktan 2
dari SMK Abd Aziz Shah, Cheras mula belajar di sekolah ini. Kini pada tahun
2002, bilangan pelajar semakin meningkat kepada 670 orang yang tediri daripada
9 kelas tingkatan 1, 7 kelas tingkatan 2, 6 kelas tingkatan 3, dan 2 kelas
tingkatan 4, manakala bilangan guru bertambah menjadi 59 orang. Namun apa yang
dibanggakan, dalam usia setahun jagung, sekolah ini mampu menubuhkan sebuah
koperasi sekolah SMK Saujana Impian Sdn. Bhd dan pembentukan PIBG sekolah serta
mempunyai sebuah Taman Sumber Sains yang indah.
Dengan berbekalkan visi ketika itu iaitu ke
arah melahirkan insan berakhlak cemerlang, akademik gemilang seluruh warga
sekolah bertungkus lumus untuk meletakkan SMK Saujana Impian tempat teratas di
kalangan sebuah sekolah menengah harian di daerah Hulu Langat ini.
LENCANA SEKOLAH DAN
KETERANGANNYA
Lilitan bujur melambangkan lilitan kesempurnaan segala usaha dalam visi
dan misi pendidikan. Ia juga melambangkan perpaduan dan lambang perhubungan
antara manusia dan Tuhan dan antara manusia.
Bentuk geometrical empat segi menyatakan bahawa system pendidikan dari segala sudat
akan sentiasa menyalurakan kesedaran dan keinsafan individu dan masyarakat
terhadap kemajuan yang berasaskan sains dan teknologi.
Buku yang terbuka kelihatan seperti menatangi atau memayungi
bidang ilmu, tradispengakian dan pendidikan untuk semua tanpa mengira kaum,
agama dan latar belakang budaya kearah melahirkan bangsa Malaysia selaras
dengan Falsafah Pendidikan Negara.
Hijau menjadi simbo kehidupanyang aman dan harmoni.
Kuning melambangkan kenegaraan dan kebangsaan.
Merah melambangkan patrotisme
Putih adalah nilai –nilai budaya yang positif ; iltizam; dan
penyayang ; kemuliaan insane dan budiman yang berpijak pada nilai – nilai teras
sekolah iaitu berakhlak mulia, berfikir, rajin, amanah dan ikram.
5 bulatan kecil di sebelah kanan logo melambangkan sukan dan integrasi
yang diterapkan dalam kehidupan warga sekolah seperti perpaduan, semangat ingin
berlumba dan kejujuran dalam perlawanan.
Komputer di tengah – tengah logo melambangkan kemajuan serta
kepesatan pembangunanteknolongi maklumat turut menjadi aset utama dalam
melahirkan insane yang seimbang dan berketerampilan. Teknologi maklumat juga
menjadi media sampingan dalam proses pembelajaran dan pengajaran di sekolah
ini.
Bulan dan bintang melambangkan Islam
sebagai agama rasmi Negara Malaysia dan menjadi pegangan majoriti warga Sekolah
Menengah Kebangsaan Saujana Impian. Kedudukan agama Islam menjadi teras kehidupan harmoni masyarakat berbilang kaum di Malaysia
|
BERAKHLAK,BERILMU,BERBAKTI
|
|
f
BUDAYA SEKOLAH
Kepercayan dan kepatuhan kepada Tuhan erta
kepercayaan kepada Hari Akhirat medasari budaya sekolah ini. Budaya sekolah ini
dirangkumkan kepada empat aspek utama iaitu:
i)
Budaya
Sosial
ii)
Budaya
Ilmu
iii)
Budaya
Bersih Ceria
iv)
Budaya
Kerja SMK Saujana Impian
BUDAYA SOSIAL.
Diantara budaya sosial yang inggin diterapkan
kepada semua warga SMK Saujana Impian ialah:
i.
Permuafakatan
kesetiakawan dan kejersama dalam apa jua keadaan.
ii.
Kehalusan
bahasa.
iii.
Kesatunan
budi.
iv.
Wajah
ceria, bibir ceria
v.
Menyemai
yang makruf dan memangkas yang mungkar.
BUDAYA ILMU.
i.
Rajin
belajar/belajar seumur hidup.
ii.
Iqra/membaca.
iii.
Bijak
befikir.
iv.
Bertindak
dengan ilmu
BUDAYA BERSIH dan CERIA
i.
Diri
insane.
ii.
Bangunan.
iii.
Akhlak
cemerlang.
iv.
Semua
berperanan dan bertanggungjawab.
v.
Pengorbanan
tanpa batasan waktu.
Kasih sayang sesame insan
PIAGAM PELANGGAN
SMKSI
Kami warga pendidik SMK Saujan Impian dengan
penuh amanah serta bertanggungjawab secara berterusan untuk:
i.
Memastikan
semua pelajar kami didik mempunyai akhlak yang mulia diberi layanan yang
saksama dengan Falsafah Pendidikan Negara.
ii.
Mengamalkan
dan menghayati pengurusan yang berkesan, peka serta responsive terhadap
keprluan – keprluan pelanggan secara berterusan.
iii.
Layanan
mesra, cepat dan tepat. Semua surat rasmi diambil tindakan dalam tempoh yang
ditetapkan.
iv.
Sentiasa
peka dan bersedia menerima cadangan yang kondusif daripada semua pihak.
v.
Sentiasa
mengalu – alukan kehadiran ibu bape atua penjaga pelajar ke sekolah untuk
berbincang secara syura.
SENARAI NAMA GURU
SESI PAGI
BIL
|
NAMA
|
OPSYEN
|
1
|
PN.HAJJAH ZAITON BT ISMAIL
|
|
2
|
EN SHAMSUDDIN BIN JUSOH
|
PERDAGANGAN/ P. AKAUN
|
3
|
EN.MOHAMAD DAUD BIN ADAN
|
PERDAGANGAN
|
4
|
PN.ZAMNAH BT JIMAN
|
MATEMATIK/BIOLOGI
|
5
|
PN.WAN MAZIAH BT WAN ABDULLAH
|
MATEMATIK
|
6
|
PN.KAMSIAH BT ABDUL KARIM
|
LUKISAN KEJURUTERAAN
|
7
|
PN.WAN HAMDANI BT W. MAHYUDDIN
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
8
|
PN.ROSNEE BT ABD.RAHMAN
|
SEJARAH
|
9
|
EN.AHMAD AZAHAR BIN ABD.RASHID
|
B.MELAYU/SEJARAH
|
10
|
PN.AMIMAH BT BAHARUDIN
|
B. MELAYU/SEJARAH
|
11
|
PN.AMINAH BT WAHID
|
EKONOMI
|
12
|
PN.ANDRILAWATI KAMARI BAHAROM
|
PENDIDIKAN SENI VISUAL
|
13
|
PN.APIZAL BINTI M.TAIB
|
PENDIDIKAN SENI VISUAL
|
14
|
PN.ASIAH BT RAMLI
|
PRINSIP AKAUN
|
15
|
PN.AYU AIMA BT YUSUF
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
16
|
PN.AZIZAH BT KASSIM
|
FIZIK
|
17
|
PN.CHE SEPIAH BT CHE HUSSIN
|
SAINS / KIMIA
|
18
|
PN.DALJIT KAUR A/P WARIAM SINGH
|
GEOGRAFI
|
19
|
PN.EMILIA BT AHMAD SHAH
|
TESL
|
20
|
EN.GERALD AUGUSTIN ANTHONY
|
KAUNSELING
|
21
|
PN.GURDIP KAUR A/P GURMUKH S
|
TESL
|
22
|
PN.HAMIDAH BT MAIDIN
|
TESL
|
23
|
PN.HAMIDAH BT SUTAJI
|
KIMIA
|
24
|
PN.HAMIJA BT AB.RAHMAN
|
KEMAHIRAN HIDUP
|
25
|
PN.HANIZAH BT HARUN
|
MATEMATIK
|
26
|
PN.HISEAH @ HASIAH BT ABD.RAHMAN
|
BAHASA MELAYU
|
27
|
PN.JOSEPHINE A/P ANTHONY SAMY
|
TESL
|
28
|
EN.KHAIRUDDIN BIN ABU SHA
|
TESL
|
29
|
PN. LEONG MO CHING
|
SEJARAH / MORAL / SIVIK
|
30
|
PN.LOW AH YOKE
|
TESL
|
31
|
PN.MAIMON BINTI EMBONG
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
32
|
PN.MARHAMAH BT HUSSIN
|
FIZIK
|
33
|
PN.MARIAM BT JAMI’AN
|
PENDIDIKAN JASMANI
|
34
|
PN.MARIATI BT MAHBOB
|
SEJARAH
|
35
|
PN.MARINI BT ISMAIL
|
SAINS KOMPUTER
|
36
|
PN.MAZIHAN BT HUSSIN
|
PERAKAUNAN
|
37
|
PN.MAZLINA BT SAHIMAN
|
BAHASA MELAYU
|
38
|
PN.MAZURA BT ABDUL MAJID
|
TESL
|
39
|
EN.MOHD FITRI BIN OMAR @ ISMAIL
|
ERT
|
40
|
EN. MOHD HANAFI BIN MOHD YASIN
|
SAINS SUKAN
|
41
|
EN.MOHD NADZRI BIN KASSIM
|
BAHASA MELAYU
|
42
|
EN.MOHD TARMIZI BIN CHE HASSAN
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
43
|
PN.NAHLIA BT MD.SALLEH
|
TESL
|
44
|
PN.NOOR AISHA PACKEER MOHAMED
|
KIMIA / MATEMATIK
|
45
|
PN.NOOR AZURA BT MOHD NORDIN
|
BAHASA INGGERIS
|
46
|
PN.NOOR AZWITA BT USMAN
|
MATEMATIK
|
47
|
PN.NOOR LIZA BT ABDULLAH
|
BIOLOGI
|
48
|
PN.NOORLIZA BT ABD.KARIM
|
PRINSIP AKAUN
|
49
|
PN.NOORSIAH BT LOPE SHA’ARI
|
BIOLOGI
|
50
|
PN.NOR ALINA ONG @ ONG BEE
|
BAHASA INGGERIS
|
51
|
PN.NOR AZMIZA BT JAMIL
|
MATEMATIK /
|
52
|
PN.NOR MARINA BT MOHD ZAINEE
|
KIMIA / SAINS
|
53
|
PN NOR SURIA BT AHMAD
|
BAHASA MELAYU
|
54
|
PN.NORAIDAH BT ISMAIL
|
TESL
|
55
|
PN.NORAINI BT ABU BAKAR
|
TESL
|
56
|
EN.NORDIN BIN MOHD SOM
|
MATEMATIK
|
57
|
PN.NORHALIZA BT ALI AKHBAR
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
59
|
PN.NORIZA BT BAHAROM
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
60
|
PN.NORIZAN BT MD NOR
|
PJK
|
61
|
PN.NORLIA BT ABDULLAH
|
BAHASA MELAYU
|
62
|
PN.NORLINA BT KASNIN
|
EKONOMI
|
63
|
PN.PAUZIAH BT HASSAN
|
SAINS / BIOLOGI
|
64
|
PN.PEREMALATHA A/P GOVINDASAMY
|
TESL
|
65
|
PN.RAFIZAH BT RAHIM
|
SAINS
|
66
|
PN.RAHYU BT SAMINGON
|
BAHASA MELAYU
|
67
|
PN.ROHANA BT. PAADEK
|
KAUNSELING
|
68
|
PN.RODZIAH BT MANSOR
|
MATEMATIK
|
69
|
PN.ROHAYAH BT. MOHAMAD TAHIR
|
BAHASA MELAYU
|
70
|
PN.ROHAYATI BT MUSA
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
71
|
PN.ROSDINA BT IDRIS
|
ICT
|
72
|
PN.ROSLINA BT MUHAMAD
|
SEJARAH / B.MELAYU
|
73
|
PN.ROSLINA BT MOHD ALI @ JAAFAR
|
ERT
|
74
|
PN.ROSLIZA BT OTHMAN
|
BAHASA MELAYU
|
75
|
PN.ROSNAH BT MD SAAD
|
MATEMATIK
|
76
|
PN.RUZAIDA BT ROSLAN
|
BAHASA MELAYU
|
77
|
PN. ROZANA BT ROSEDI
|
LUKISAN KEJURUTERAAN
|
78
|
PN.SABARIAH BT ISMAIL
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
79
|
PN.SALINAH BT MD ALI
|
PERDAGANGAN
|
80
|
PN.SAMSIAH BT MAMAT
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
81
|
PN.SITI NOR HELMY BT SAPIE
|
PENDIDIKAN SENI VISUAL
|
82
|
PN.SITI NORIZA BT SAMEAN
|
EKONOMI
|
83
|
PN.SITI RAUDHAH BT M.YUSOP
|
KEMAHIRAN HIDUP
|
84
|
PN.SITI ZALEHAWATI BT MAT HASAN
|
BIOLOGI
|
85
|
CIK SITI ZURAIDAH BINTI ABDUL HAMID
|
SAINS
|
86
|
EN.SURENDRAN A/L KRISHNASAMY
|
TESL
|
87
|
PN.SURIANI BT YUSOFF
|
MATEMATIK
|
88
|
EN.SYED ZAINON B.SYED ABU HASSAN
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
89
|
EN.VARATHAN A/L PACHAIPPAN
|
SEJARAH
|
90
|
PN.WAHIDA BT ISMAIL
|
SAINS
|
91
|
PN.WAN HIDAYATI BT MOHD TAUFEK
|
TESL
|
92
|
PN.WATIRAH BT WAHAB
|
MATEMATIK
|
93
|
PN.ZAIHA BT ABD.AZIZ
|
BAHASA MELAYU
|
94
|
PN.ZAWIYAH BT MOHD ARSHAD
|
KEMAHIRAN HIDUP
|
Guru
SekolahSesiPetang
BIL
|
NAMA
|
OPSYEN
|
1
|
PN.AMRAH BT MOHD DAUD ( P.K.P)
|
PENDIDIKAN SENI VISUAL
|
2
|
PN.AIN ZUBAIDAH BT M.YUNAN
|
BIOLOGI / KIMIA
|
3
|
PN.AKMAL BT HAMZAH
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
4
|
PN.AZIZAH BT HAZIS
|
TESL
|
5
|
PN.CHE HATIKAH BT AWANG
|
SEJARAH
|
6
|
PN.FARIHAH BT NAWAM
|
KAUNSELING
|
7
|
PN.HANIFAH BT MOHD KHAILANI
|
SAINS
|
8
|
PN.HANIFFAH BT MOHD YUSOFF
|
KAUNSELING
|
9
|
PN.HURUL AIN BT ABDULLAH
|
TESL
|
10
|
EN.HUSAINI BIN HASSAN
|
PERAKAUNAN
|
11
|
PN.KAMARIAH BT MD.ALI
|
PENIDIKAN ISLAM
|
12
|
PN.KHAIRULNISA BT ABD.KADIR
|
TESL
|
13
|
PN.KHALASWARI A/P MURUGASON
|
SAINS
|
14
|
PN.KUNTHAVI A/P KRISHNAN
|
PERAKAUNAN
|
15
|
PN.LIDYANNA BT MOHD MUSA
|
KAUNSELING
|
16
|
PN.MAHERAN BT ISMAIL
|
SAINS
|
17
|
PN.MAIMUNAH BINTI MOHAMAD
|
KEMAHIRAN HIDUP
|
18
|
PN.MANJULA DEVI A/P MARIMUTHU
|
MATEMATIK
|
19
|
PN.MARDIAH BT ABDULLAH
|
BAHASA MELAYU
|
20
|
PN.MARIAH BT MAHAMUD
|
PENGU. PERNIAGAAN
|
21
|
PN.MISMA ANNITA BT MD DERIS
|
|
22
|
EN MOHD FARHA BIN ZAHARI
|
|
23
|
EN.MOHD HADI BIN HASHIM@ OTHMAN
|
SAINS
|
24
|
EN.MOHD SYAKIR JAMALUDIN
|
SIVIK / GEOGRAFI / PJK
|
25
|
PN.NIK ZAITON BINTI. NIK MOHAMAD
|
BAHASA MELAYU
|
26
|
PN.NORAINI BT AB RAHMAN
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
27
|
PN.NORHAIDAWATI BT MOHD NOOR
|
SAINS SUKAN
|
28
|
PN.NORIZAM BT ISMAIL
|
PENGAJIAN MELAYU
|
29
|
PN.NORLIZA BT ABD GHANI
|
MATEMATIK / SAINS
|
30
|
PN.NOR ZAKMAR BT NUR HALIM
|
EKONOMI
|
31
|
PN.NOOR HALIMATON BT NORDIN
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
32
|
PN.NUR HAFIZAH BT ARIFIN
|
SAINS / KIMIA
|
33
|
PN.NURUL HAFIZAH BT SULAIMAN
|
PERAKAUNAN
|
34
|
PN.NURUL WAHIDA BT MOHAMAD ZUBIR
|
KIMIA
|
35
|
PN.RAFIZA BT AKHESAH
|
SAINS PERTANIAN
|
36
|
PN.RAMADHIYAH BT ABD KARIM
|
PJK
|
37
|
PN.ROFIAH BT HAZAN
|
ERT
|
38
|
PN.ROHANI BT BAHARUDDIN
|
MATEMATIK / SAINS
|
39
|
PN.ROHAYATI BT KASIM
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
40
|
PN.ROSHAYATI BT MUHAMMAD KASSIM
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
41
|
PN.ROSMA ELINA HANI BT MAAROF
|
TESL / MUZIK
|
42
|
PN.ROZAINA BT BADARUDIN
|
TESL
|
43
|
PN.RUSNAH BT SULAIMAN
|
SEJARAH / EKONOMI
|
44
|
PN.RUZANA BT JAAFAR
|
BAHASA MELAYU
|
45
|
PN.SAFIRUL NEZA BT ABDUL KARIM
|
BAHASA INGGERIS
|
46
|
PN.SAIRUL MUZLIFAH BT MUSTAMI
|
SAINS / PENGAJIAN ISLAM
|
47
|
PN.SALMAH BT ISMAIL
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
48
|
PN.SARINA BT ABD.GHANI
|
PERAKAUNAN
|
49
|
PN.SAROJA DEVI A/P MENON
|
B. INGGERIS / GEOGRAFI
|
50
|
EN.SHAHRUDIN BIN LUBIS
|
PERDAGANGAN / P.AKAUN
|
51
|
EN.SHARIZAL BIN ABDULLAH
|
SAINS
|
52
|
PN.SITI MERIAM BT MINHAT
|
GEOGRAFI
|
53
|
PN.SURIANI BT MUSTAPHA
|
GEOGRAFI
|
54
|
PN.SYARINAZ BT RAHAMAT
|
B. MELAYU / GEOGRAFI
|
55
|
PN.WAN ARYATI BT WAN IBRAHIM
|
BIOLOGI
|
56
|
PN.WAN HASLIZA BT WAN HAMAD
|
BIOLOGI / MATEMATIK
|
57
|
PN.WAN MASITAH BT WAN AHMAD
|
PENDIDIKAN ISLAM
|
58
|
PN.ZAILAH BT ABD.GHANI
|
BAHASA MELAYU / SASTERA
|
59
|
PN.ZAIMAH BT MOHAMAD
|
BAHASA MELAYU
|
60
|
PN ZALELA BT MUKAYAT
|
SAINS PERTANIAN
|
61
|
PN.ZURAINI BT AWANG SOH
|
BAHASA MELAYU
|
62
|
PN.ZURAINI BT MD SALLEH
|
UNDANG-UNDANG
|
KEMUDAHAN ASAS FIZIKAL SEKOLAH
Terdapat pelbagai kemudahan
yang disediakan untuk memberikan kelesaan kepada pelajar.. Antaranya:
DATARAN GEMILANG
Terdiri daripada
empat blok bangunan tiga dan empat tingkat yang mengelilingi sebuah dataran
perhimpunan yang luas ( Dataran Gemilang ). Blok utama di bahagian hadapan
adalah blok pentadbiran yang dinamakan Blok A terdapat pejabat pentadbiran,
bilik guru, bilik kesihatan, bilik peperiksaan, pusat sumber, bilik komputer
dan makmal bahasa. Dua blok akademik bersebelahan pula diberi nama B dan Blok C
yang terdapat 34 bilik darjah dan sebuah koperasi dan bilik kaunseling. Blok
berhadapan Blok A adalah Blok B yang menempatkan enam bilik makmal sains, bilik
pendidikan jasmani, bilik geografi/sejarah, SPBT, bilik pendidikan seni dan
bilik mesyuarat Saujana Harmoni
BILIK
KAUNSELING
Bilik Kaunseling terletak di Blok
D. Ia menempatkan 4 orang guru kaunseling. Seorang guru sesi pagi iaitu EN.GERALD AUGUSTIN ANTHONY dan tiga
guru sesi petang iaitu PN.FARIHAH BT NAWAM, PN.HANIFFAH BT MOHD YUSOFF dan
PN.LIDYANNA BT MOHD MUSA.Tugas mereka adalah untuk memberikan sokongan dan
kaunseling kepada pelajar yang sering tertekan dangan masalah seperti
keluarga,sekolah dan rakan-rakan. Guru kaunseling sangat penting untuk membantu
para pelajar yang bermasalah.
FOYER A
Berada
di Blok A dan bertentangan dengan Blok B. Foyer ini berada antara Bilik
Disiplin dan Kelas 2 KRK 1. Foyer ini terletak berdekatan dengan tempat letak
basikal dan tempat letak kereta guru.
BILIK DISIPLIN
Bilik ini menyimpan pelbagai kes-kes disipllin seperti
ponteng,merokok dan berbagai-bagai kes lagi. Bilik ini pernah terbakar pada
tahun antara tahun 2009 atau 2010. Kes-kes disiplin ini dikelola oleh Puan
Azizah, Encik Husaini dan Encik Hadi
BILIK GURU
Bilik Guru terletak di Blok A. Di
dalam bilik guru terdapat vilik mencetak dan membuat soalan. Bilik ini
menyimpan pelbagai fail-fail pelajar.
BILIK KESIHATAN
Untuk membantu
pelajar-pelajar yang tercedera atau sakit.
BILIK SENI
Untuk membantu para pelajar membuat
hasil seni dan kraftangan dengan peralatan yang lengkap
BILIK TAYANG
Membantu
guru mengajar dengan lebih mudah
GAZEBO
Tempat rehat bagi pelajar atau pelawat
pada waktu lapang
KIOSK
Untuk pelajar membeli makanan ringan dan air minuman
Untuk pelajar membeli makanan ringan dan air minuman
KOPERASI
Tempat untuk membeli
pekakas,buku-buku dan barangan sekolah
SURAU
Tempat untuk pelajar melakukan
ibadah dan belajar.
Bilik SPBT
-
Bilik ini memuatkan pelbagai buku
teks tingkatan 1 hingga 5. Ianya akan dipinjamkan kepada semua pelajar
|
2.
Guru
matapelajaran Sejarah. Puan Che Hatikah
RUMUSAN
Setelah
bertungkus-lumus, akhirnya kajian ini dapat disiapkan dalam tempoh masa yang ditetapkan.
Banyak yang dapat dipelajari daripada kajian yang telah dilaksanakan. Melalui kajian
ini, saya berbangga kerana bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan Saujana
Impian kerana:
× Mempunyai
tenaga pengajar yang berwibawa. Peranan guru sangat penting bagi memastikan
kejayaan intitusi sekolah sebagai pemangkin budaya ilmu di kalangan pelajar
dan masyarakat.
× Sentiasa
mengenang dan menghargai jasa guru dan orang lain yang sama berusaha membentuk
generasi berilmu untuk membangunkan bangsa dan negara.
× Mengetahui
dengan lebih mendalam mengenai sejarah sekolah, ini dapat menanam rasa setia dan bangga dengan identiti sekolah seterusnya menyedari bahawamengekalkan kemegahan dan kecemerlangan sekolah merupakan tanggungjawab bersama semua pihak.
× Sekolah ini
juga menyediakan pelbagai kemudahan yang mencukupi dan selesauntuk semua,
warga sekolah sepatutnya merasa bersyukur dan memanfaatkan segala kemudahan yang disediakan sebaik mungkin.
Peranan Sekolah
Dalam Memupuk Semangat Cintakan Negara
Dewasa kini,
semangat patriotik semakin luntur dalam masyarakat kita kerana dikatakan mereka
sibuk dengan urusan sendiri sehingga menyebabkan mereka tidak mempunyai masa
untuk hal-hal lain. Pada pendapat mereka, perkara yang paling penting adalah
usaha untuk mencari kekayaan dan mencari wang untuk menambahkan pendapatan
sekeluarga. Disinilah, sekolah memainkan peranan memupuk dan meningkat semangat
patriotisma di kalangan masyarakat dia negara kita, Malaysia.
Peribahasa
Melayu mengatakan “meluntur buluh biarlah dari rebungnya”. Di sekolah, para
pelajar didedahkan dari seawal 7 tahun supaya berbangga menjari rakyat
Malaysia. Di sekolah, kita diajar menerapkan perasaan menghargai dan
mengamalkan tradisi dan budaya bangsa dengan mengadakan
kempen-kempen seperti bulan bahasa dan sambutan hari kemerdekaan. Di sekolah
juga, para pelajar diterapkan supaya bersemangat setia negara. Pendidikan
sejarah banyak menjelaskan peristiwa-peristiwa dari zaman Kesultanan sehingga
penjajahan British dan seterusnya pencapaian kemerdekaan. Secara tidak
langsung, pendidikan ini dapat memupuk dan meningkatkan semangat keberanian
dan kesanggupan untuk mempertahankan bangsa dan negara.
Di sekolah,
para pelajar diajar mematuhi rukun negara iaitu kepercayaan kepada tuhan,
kesetiaan kepada raja dan negara, keluhuran dan pelembagaan, kedaulatan
undang-undang dan kesopanan dan kesusilaan. Menepati rukun negara yang kelima,
para pelajar diajar supaya senentiasa berkelakuan sopan, bertatasusila serta
berhemah tinggi. Mereka juga diajar dengan semangat kekitaan agar saling bekerjasama
dan tolong menolong antara satu sama lain. Para pelajar yang bersemangat
patriotik akan selalu menyokong dan melibatkan diri dalam usaha pembangunan
dan kemajuan di sekolah.
Kesimpulannya,
sekolah merupakan tempat yang terbaik dalam menerapkan semangat patriotism
dalam masyarakat kita.
(241 patah perkataan)
No comments:
Post a Comment